Contact 0223 660 387     Find us on Facebook

Vliegreis naar Zweden – 2019

Vliegreis naar Zweden_1.pngHet plan

De Kooy – Aalborg (overnacht) – korte stop op het eiland Læsø en naar Stockholm Skå-Edeby (twee nachten) – Visby – Kalmar (overnacht) – Peenemünde – Rügen (overnacht) en weer naar de Kooy.

De reis

Het is donderdagavond 8 augustus. Dirk belt me met het verzoek om de PH-DHA even over te vliegen van Texel naar de Kooy. Prima, ga ik doen. Michael en Ed de Bruin gebeld voor een vroege start en dat is geen probleem. Daarna kon ik dan met Hans Post in de PH-DHB naar Zweden vliegen.

Met Hans overleg, want een koudefront met buien en harde wind was in aantocht. Besloten de ontwikkeling aan te kijken en door te vliegen naar Stockholm indien nodig.

Vrijdagochtend om 8 uur bij Michael en de kist klaargemaakt, maar de weergoden hadden andere plannen. De sluizen gingen open en de beslissing was snel en gemakkelijk. De Kooy gaf ook aan dat VFR verkeer uit den boze was. Helaas het is niet anders, dus Ed de Bruin en Michael bedankt en met mijn teruggeroepen vrouw snel naar de Texelse boot.

Hans en zijn zoon stonden mij op te wachten. Dirk ging met een blik van “ik weet niet waar je het slechte weer vandaan gehaald hebt” de boot op om de Alfa op te halen. Inderdaad het was nu prima weer in den Helder.

De Bravo in gereedheid gebracht voor een tocht naar Esbjerg in Denemarken. Vliegplan lag reeds op de toren en met een lichte vertraging vertrokken. De bedoeling was om de buienactiviteit in de lucht te observeren en beslissen of we er door of er langs konden om voor het front te komen. Dat bleek heel eenvoudig alleen moesten we door een licht buitje.

Vliegreis naar Zweden_2.jpgRoute via de afsluitdijk, Ameland, Wadden eilanden tot Baltrum en dan over Helgoland naar de kust en noord naar Esbjerg. De fuelpomp opgezocht en bijgetankt. Een blik naar het westen vertelde ons dat er geen lang oponthoud in Denemarken inzat. Het dreigende front wat net had huisgehouden op Texel kwam hier aan. Het eerste gedeelte van het plan viel af.

Een mooie volgende stap leek Jönköping, maar deze had PPR en had net gereageerd op mijn email dat de baan open lag en we niet konden landen. Het alternatief Anderstorp gebeld (wat is het een zegen dat je nu gewoon in Europa uit je bundel kan bellen), we waren welkom maar fuel – nee dat hadden ze niet. Dus Borås gebeld en daar waren we welkom. Vluchtplan erin en een uurtje later vlogen we over Denemarken naar Zweden de donkerblauwe wolken achter ons latend.

Onderweg moesten we over op Aarhus control. Jemig wat een uitspraken zeg. Ik verstond zoiets als “Oirhu”. In Zweden werd het al niet beter, dus noteerden we de frequency en riepen op dat kanaal dat de PH-DHB erop zat. Werkte perfect.

Vliegreis naar Zweden_3.jpgBorås bleek een druk veldje met veel zwevers die opgetrokken werden en sporttoestellen die touch en go deden. De buik van B weer vol en ook de inwendige mens en naar Stockholm over een mooi landschap. Het veldje zit aan de rand van de CTR van Stockholm/ Bromma. Volgens Skydemon is de handling te Bromma alleen al € 200,- en is Skå-Edeby een veel beter alternatief. De manager Jarl kwam ons op downwind al begroeten in de kist van een jonge piloot. Het midden van de baan bleek wel iets overdreven hobbelig, dus de knuppel flink getrokken gehouden. Tijdens de taxi langs het graanveld stak een vos met grote oren zijn kop boven het graan.

Jarl had verteld dat we bij het rode kruis moesten parkeren en die vonden we. Kist vastgeknoopt aan een paar betonblokken en toen gewacht tot Jarl en zijn piloot uit de lucht kwamen. Jarl had wel een oplossing voor onze accommodatie wens en toonde het clubgebouw. De slaapkamer stond nog vol met een oude diepvrieskist en maaimachine en een stapelbed……maar hij begreep al snel dat we zijn genereuze aanbod voor geen prijs gingen aannemen en zat al spoedig rond te bellen. In Bromma een goed hotel geboekt voor twee nachten. Jarl bleek een onuitputtelijke bron van informatie en kletste maar door met wel of niet relevante, maar goedbedoelde informatie. Toen we ons uiteindelijk uit zijn verbale greep hadden losgewerkt was zijn jonge piloot vriendelijk genoeg om ons een lift te geven in zijn Volvo. Voor deze coureur maakte het niet uit of hij in de lucht zat of op de weg. Volgas gingen we met 120 km/u over 70 km/u wegen, altijd net op tijd inhoudend bij een flitspaal.

Het hotel “First Hotel Brommaplan” bleek een schot in de roos. Mooi hotel voor een redelijke prijs en een prima restaurant om de hoek. De metro is op korte afstand van het hotel en met een dagpas kan je overal heen.

Na 6 uur vliegen zaten we heerlijk aan het bier (wijn is duuuuur) en lieten we ons diner goed smaken om een flinke pitslag te maken in voorbereiding voor morgen.

De bestemming Stockholm was gekozen om de Vasa te zien. Dit oorlogschip zonk in 1628 na 35 minuten zeilen in de haven van Stockholm en is voor 98% intact tentoongesteld. Het is het enige schip uit die tijd dat zo goed bewaard is gebleven doordat de haven brak water bevat waardoor paalworm het hout niet aantastte en het schip diep in de modder lag.

Met metro en tram en lopend langs het Nordiska museum vertelde ik Hans dat als we tijd over zouden hebben we ook hier naar binnen konden gaan. Dat pakte anders uit. De Vasa is een dagbezoek!

Vliegreis naar Zweden_4.jpgIk had de Vasa jaren geleden gezien tijdens een kort oponthoud in Stockholm, maar ik was wederom bij binnenkomst onder de indruk van dit majestueuze schip. Elk detail heeft een verhaal en er is zoveel te zien en tentoongesteld dat je voor de Vasa een dag moet uittrekken. Het schip is gebouwd onder supervisie van twee Nederlandse scheepsbouwers en had 64 bronzen kanonnen aan boord. Een tiental moest nog gegoten worden. Een oorlogsschip uit die tijd moest indruk maken…..vlagvertoon, dus had de koning besloten dat er boven het kanonnen dek nog een kanonnen dek moest komen. Door dat zware gewicht hoger in het schip te plaatsen gaat wel het zwaartepunt van het vaartuig naar boven en dus minder stabiliteit. Toen ze dan ook met slechts een paar zeilen een windvlaag kreeg helde ze sterk over terwijl de kanon poorten open stonden. Water stroomde binnen wat de stabiliteit helemaal achteruit deed hollen (denk aan de ferry Estonia). Bij de volgende windvlaag was het gedaan met dit prachtige schip maar het resultaat is wel dat we haar nu kunnen bewonderen.

De volgende dag een Uber taxi besteld naar het vliegveldje. Ik spreek een paar woorden Arabisch en al spoedig waren we dikke vrienden met chauffeur Achmed. Hij schaterde het uit en bracht ons vlot op bestemming. Volgens Jarl hadden we de goedkoopste taxi te pakken! Hij kon zijn taxi informatie dus bijstellen.

Vliegreis naar Zweden_5.jpgVliegreis naar Zweden_6.jpgGetankt en Jarl bedankt voor de goede zorgen en vlogen naar Visby op Gotland. Onderweg weinig van het land gezien omdat de regenbuien ons dwongen meer een koers te kiezen over zee. De Visby baan is lang genoeg voor 3 touch en go’s achter elkaar. Helemaal de baan af getaxied en geparkeerd bij de vliegclub. De twee managers opgebeld, maar zelfs de ingesproken berichten werden niet beantwoord. Een niet lid vertelde ons de ins en outs. We konden in de club accommodatie slapen, beddengoed in de kast, geen ontbijt en met fiets erbij die we konden huren. Geld in een enveloppe en die schuif je het kantoor in.

Het is een kleine fietstocht naar Visby. Het plaatsje heeft een vestingmuur erom heen, een mooie kerk en drie kerken die vroegere kletterijen niet hadden overleefd Het was de laatste avond van Midsummer festival en veel mensen liepen in Viking klederdracht. Genoeg restaurants en bars.

Vliegreis naar Zweden_7.jpgOmdat we geen ontbijt kregen besloten Hans en ik vroeg weg te gaan en een tip te volgen naar Sandvik op Öland. Aanvliegen langs een molen en landen in een soort steppe. Hier een semi ontbijt met filter koffie genomen en weer in de kist geklommen voor een kort ritje naar Kalmar. Gelukkig waren de wielen net los toen we over de weg gingen die dwars over de baan loopt.

Vliegreis naar Zweden_8.jpgTe Kalmar weer getankt en via Sixt een chique BMW gehuurd. Hiermee over de brug naar het zuiden van Öland gereden. Het uiterste puntje heeft een vuurtoren die heet “Lange Jan” en er is een ornithologisch instituut die gevangen vogels ringt. Mijn kleinkind is daar aan het werk en vond het natuurlijk tof dat zijn opa hem opzocht. Hij leidde ons een uur of 3 rond alvorens wij de andere kust van het eiland gingen verkennen. Via airbnb accommodatie geboekt in een leuke cottage en eten in een pizzeria en in de supermarkt ingrediënten gekocht voor het ontbijt.

De volgende morgen geen vliegweer. Althans het was prima weer op Öland, maar richting Peenemünde of richting huis beslist niet. We besloten om het noordelijke gedeelte van Öland te verkennen en kwamen langs de zomerresidentie van de Zweedse koninklijke familie – Slot Solliden. Kop koffie met gebak genuttigd te Stora Rör en toen we de hemel zagen opklaren en de Weer&radar app aangaf dat de weg naar Nederland weer open lag, werd de luxe wagen richting Kalmar vliegveld gestuurd. Wagen ingeleverd en via de “artiesten” ingang naar onze kist.

Aangezien Peenemünde buiten bereik lag en de weersverwachtingen niet al te rooskleurig waren besloten we richting Nederland te vliegen temeer omdat onze laatste geboekte dag (donderdag)  bar en boos weer voorspelde. Onze tocht duurde echter niet lang. Een gitzwarte wolk lag dwars op onze route. Even overleg en aan de ATC gevraagd om te landen in Ronneby. Straight in en parkeren op het civiele zuidgedeelte. Kist vast gezet terwijl vijf Saabs met donderend geraas binnen kwamen. Het is namelijk ook een militair vliegveld.

Vliegreis naar Zweden_9.jpgNauwelijks waren we in de hal of de sluizen gingen open. Hotelletje geboekt en met een taxi er naar toe. Die bracht ons naar Ronneby Brunnspark hotel. De receptie had geen weet van onze boeking, maar kon ons wel accommoderen. Nou we hadden toch echt een dame aan de lijn gehad. Maar hoeveel kost de kamer dan wel? Eh..120 euro! Met Iphone liet ik toch een ander bedrag zien. Ja maar dat is Ronneby Brunnspark Vandrarhem en dat hotel ligt aan de andere kant van het park en dat leek meer op ons budget. Oud internaat of zoiets geweest. Kraakschoon, extra betalen voor linnen en ontbijt. Leek wel kamperen. Een pizzeria nabij vulde de inwendige mens en spoedig knorden we de nacht door.

Vliegreis naar Zweden_10.jpgOm 7 uur aan het ontbijt, want de thuisweg lag open en dan moet je geen tijd verliezen. Taxi naar het vliegveld. De chauffeur vertelde dat de jet jongens het een sport vinden om met hun nabranders even over het dorp te denderen (dorp ligt in het verlengde van de baan) en dan kijken wie de meeste auto alarmen had doen afgaan. De toren liet ons met een klein staartwindje gelijk opstijgen zodat we geen kilometers hoefden te taxiën. Richting Malmö. In Zweden moet je wel veel frequency wisselen, maar anders is het mooi vliegen. Aan de zuidkant van de brug Zweden-Denemarken een donkere CB waar we net omheen konden zonder in de CTR van Kopenhagen terecht te komen en de landing op Lolland Falster Maribo was een formaliteit. Brandstof erin en koffie bij de havenmeester. Vliegplan naar Leer ingediend en op tijd weer verder. Wat een verschil met Zweden. Eén frequency de hele reis tot Leer.

Wel hadden we de gehele terugreis rond de 20 knopen tegenwind, maar de CB bleef ons gelukkig bespaard dus we konden redelijk op koers blijven.

Vliegreis naar Zweden_11.pngLeer is natuurlijk bekend bij veel van onze vliegers. Tanken en dan is het gratis landen. Goede koffie met een torte .Vliegplan  naar de Kooy erin en vlot de kist in omdat er een dik warmtefront aankwam met bakken regen. Een goed uurtje later landden we weer op onze eigen baan en konden we de kist poetsen, papierwinkel afwerken en Jacob Jan gelukkig maken.

Machtig mooie reis die niet geheel volgens plan verlopen is, maar dat is GA vliegen. Het weer bepaalt de reis!